
Bridgestone India ziet nieuwe kansen in banden voor motorvoertuigen
CHENNAI: Na passagiersvoertuigen en commerciële voertuigen kijkt Bridgestone India “naar andere sectoren”, inclusief elektrische voertuigen en tweewielerbanden, maar er is nog geen definitieve “oproep” gedaan. Volgens Parag Satpute, MD, Bridgestone India, is de band MNC in tweewielige banden en off-road banden wereldwijd, hoewel in India de grootste voetafdruk is in personenauto’s. Met investeringen in een nieuwe fabriek en een meer agressieve strategie opgesteld, voert het bedrijf marktstudies uit om de volgende uitbreiding te voltooien. Bridgestone zoekt naar nieuwe groeigebieden; overweegt tweewieler “Ons merk is vrij sterk in tweewielers wereldwijd,” zei Satpute. “Dus we sluiten niet uit dat er op twee wielen wordt gejaagd. We bestuderen de markt vanaf nu. We zijn begonnen naar andere sectoren te kijken en doen wat studies, maar er is nog geen oproep gedaan, “voegde hij eraan toe. Bridgestone vindt elektrische voertuigen ook “een interessante ruimte”, zei hij. “Banden hebben een grote rol te spelen bij het verlengen van kosten en kilometers en we hebben het Ecopia-bandenassortiment dat het brandstofverbruik van het voertuig met 7-10% verhoogt. Deze technologie leent zich uitstekend voor elektrische voertuigen. Pre-registreren voor Conclave voor elektrisch voertuigen In Japan en hier in India werken we nauw samen met OEM’s die elektrische voertuigen ontwikkelen om banden voor hen te leveren, “legt hij uit.
Wat off-road banden betreft, importeert het bedrijf ze momenteel uit Japan en verkoopt het in India. “We zijn niet van plan deze nu ter plaatse te produceren,” zei Satpute. Bridgestone stapte vijf jaar geleden in de markt voor banden voor bedrijfswagens en heeft voet aan de grond gekregen bij belangrijke voertuigfabrikanten zoals Tata Motors, Daimler India Commercial Vehicles, Ashok Leyland en Volvo Eicher. Het bedrijf richt zich ook op de vervangingsmarkt met 500 dealers en ongeveer 5000 verkooppunten met meerdere merken. “Op de vervangingsmarkt groeien we en hebben we een goed bedrijfsniveau bereikt en we denken erover na hoe we een leider in deze ruimte kunnen worden”, zei Satpute. In tegenstelling tot veel van zijn concurrenten maakt Bridgestone zich niet al te veel zorgen om de Chinese invoer. Banden voor personenauto’s (in de na-markt) zijn prijsgevoelig, maar klanten zijn ook merkbewust en “slechts een lagere prijs kan de Chinese invoer niet helpen om marktaandeel over te nemen”, zei Satpute. “Auto- en wegsnelheid nemen toe, dus klanten willen voorzichtig zijn, dus aan de PV kant maken we ons niet al te veel zorgen,” voegde hij eraan toe. Aan de CV-kant zijn de zaken anders omdat banden een groot deel uitmaken van de bedrijfskosten van de klant (eigenaar van de wagenparkeigenaar / eigenaar van het voertuig). “We werken met wagenparkbezitters die laten zien dat banden invloed hebben op de brandstofefficiëntie en efficiëntie van het voertuig, dus de totale kosten van het rijden van het voertuig maken ons merk de moeite waard”, aldus Satpute. Het recente antidumpingrecht heeft de Chinese invoer van CV-radialen aanzienlijk verminderd.