
De grootste auto trends in 2019
Het was een interessant jaar tot nu toe voor de Noord-Amerikaanse auto-industrie. We hebben de vroege onthulling gezien van Chevy’s nieuw herontworpen Silverado, evenals het enigszins deprimerende nieuws dat de auto-industrie de verkoop heeft zien dalen, ondanks de groeiende economie. Er is sprake van nieuwe tarieven voor aftermarket-auto-onderdelen die in de VS worden geïmporteerd, evenals veel meer belangstelling voor elektrificatie van auto’s. Wat zijn de belangrijkste trends om in 2018 en 2019 te bekijken? Laten we eens een paar dingen bekijken die je misschien hebt gemist, of die de komende maanden misschien niet voor de hand liggen.
Wave ‘Tot ziens naar Sedans Ford heeft ons allemaal een beetje verbreed met de aankondiging van het bedrijf in april dat ze uiteindelijk zouden stoppen met het produceren van al hun auto’s die op de Noord-Amerikaanse markt worden verkocht, op twee uitzonderingen na. Blijkbaar zijn de enige twee auto’s die Ford wil houden de Mustang en de Focus Active. Al het andere zal worden beëindigd. Het doel is om tegen 2020 90% van het portfolio van de automaker te richten op SUV’s, crossovers en pick-up trucks. Hoewel Chevy geen vergelijkbare aankondiging heeft gedaan, kon je het begin van deze trend zien met de acties van wat nu Fiat Chrysler Automobiles NV is, dat een bijl heeft aangenomen voor de meeste auto’s die het bedrijf eerder produceerde (met een paar uitzonderingen). Grotere elektrificatie
Een andere trend die zich in 2018 heeft gekenmerkt en nog duidelijker zal worden in 2019, is de opkomst van elektrificatie. Dit is vooral merkbaar bij de hoogwaardige Europese import, waar de meeste merken tegenwoordig minstens één EV op de markt hebben, evenals een of meer hybriden, of minstens in de ontwerpfase van het concept. Andere voorbeelden zijn de toenemende diversiteit van hybriden op de markt, waaronder een groeiend aantal plug-in hybrides en andere configuraties. De totale verkoop (alleen echte EV’s) voor 2018 zal naar verwachting 1,4 miljoen verkochte eenheden bereiken, hoewel het grootste deel van de vraag niet uit de VS komt, maar uit China, dat nu al ’s werelds grootste automobielmarkt is. Niet overtuigd dat EV’s en plug-in hybrides de dieselmotoren van morgen zijn? Kijk naar het aantal elektrische laadstations dat in heel de VS door Tesla en ook door anderen wordt geïnstalleerd. New Motion (de recente overname van Shell) doet hetzelfde in heel Europa.