
De lange geschiedenis van kentekenplaten
Kenteken platen voor voertuigen bestaan al lang en vandaag gaan we hun geschiedenis gedetailleerd bekijken. Lees verder om meer te weten te komen.
Als je een voertuig bezit, heb je te maken gehad met registratiekosten en dit kan een forse extra kostenpost zijn, maar het registreren van een auto is een integraal onderdeel van aansprakelijkheid en openbare veiligheid. Heb je je weleens afgevraagd hoe registratie in de eerste plaats tot stand kwam? Welnu, vandaag zullen we de kwestie bekijken.
Meer specifiek gaan we kijken naar de geschiedenis van kentekenplaten van auto’s en hun oorspronkelijke doel in vergelijking met waar ze vandaag voor worden gebruikt. In plaats van ons te richten op de geschiedenis van kentekenplaten in een enkel land, zullen we in plaats daarvan de globale geschiedenis van deze identificerende getallen en hun geleidelijke evolutie bespreken.
Wanneer je deze geschiedenis doorneemt, moet je in gedachten houden dat motorvoertuigen veel minder vaak voorkwamen dan tegenwoordig. Toen auto’s voor het eerst werden geïntroduceerd, waren ze alleen gereserveerd voor de uitzonderlijk rijken, dus registratie was vaak niet helemaal noodzakelijk vanwege het kleine aantal bestuurders. Hoe dan ook, laten we in details treden.
Geschiedenis van nummerplaten op auto’s
Voordat we bij de kentekenplaten komen, is het misschien verrassend om te horen dat ze een voorganger hadden: de wagen plaat. Sommige landen, zoals Spanje, hadden eerder verordeningen aangenomen die de registratie van rijtuigen en andere voertuigen die dieren gebruikten voor de macht schetsten, zodat de platen niet helemaal nieuw waren.
De eerste echte auto is een kwestie van discussie, maar velen beweren dat het ontwerp van Karl Benz in 1886 het eerste moderne voorbeeld was. Auto’s waren op dit moment natuurlijk nog geen alledaags gezicht, en het verklaart waarom het ongeveer tien jaar duurde voordat de eerste kenteken wet van de auto ter wereld werd aangenomen.
Frankrijk was het eerste land dat al in 1893 kentekenplaten voor auto’s bouwde, hoewel het de eerste jaren geen rigoureuze handhaving zag omdat het beperkt was tot Parijs. Duitsland trad drie jaar later in 1896 in de voetsporen van Frankrijk, maar het duurde nog langer voordat de nationale plaat normen werden ingevoerd.
Nederland was eigenlijk het eerste land dat machtigde dat kentekenplaten voor auto’s een nationale vereiste waren in plaats van de handhaving van de wet te beperken tot afzonderlijke steden of regio’s. In het Verenigd Koninkrijk werd de eerste vereiste voor kentekenplaten in 1903 aangenomen en werd deze in 1904 ingevoerd.
Als het gaat om Amerika, namen staten hun platen individueel aan, hoewel New York de eerste was die ze in 1903 gebruikte, de meeste staten volgden kort daarna. Aanvankelijk was het de verantwoordelijkheid van de eigenaar om een kentekenplaat te verwerven of te maken, hoewel de staat deze kort daarna begon te creëren en distribueren.
Conclusie
Zoals we vandaag allemaal weten, zijn nummerplaten essentieel voor voertuigidentificatie waar je ook bent, hoewel het vreemd is om te denken dat ze niet altijd een vereiste zijn geweest.
Hoe dan ook, we hopen dat deze gids je een context heeft gegeven als het gaat om de vroege ontwikkeling van kentekenplaten.