
Ford vindt technologie uit om geur nieuwe auto’s te elimineren
De meesten van ons houden van de geur van nieuwe auto’s, de geur van verse stoffering en vloerbedekking. Velen van ons proberen het te heroveren door de toepassing van Little Trees-luchtverfrissers of andere geurverspreidingsmethoden, in een poging om dat frisse-van-de-fabrieksaroma in onze gebruikte voertuigen op te roepen. Maar het blijkt dat niet iedereen deze gloednieuwe geur op prijs stelt. In het bijzonder hebben afnemers van nieuwe auto’s in China een grote afkeer van het aroma van een pas gemonteerd voertuig. Meer dan 10 procent van de chauffeurs klaagde over de geur van hun gloednieuwe auto’s, volgens J.D. Power de meest voorkomende klacht. Daarom gaat Ford op zoek naar technologie die de geur van nieuwe auto’s uitroeit, in de hoop deze klacht bij Chinese klanten weg te nemen. Ja, je leest het goed: een maker van gloednieuwe auto’s is op zoek naar manieren om die kenmerkende geur van nieuwe auto’s uit te stralen, aldus de Detroit Free Press. Vorig jaar creĆ«erde Ford een team van 18 mensen met zeer gevoelige neuzen om de aanstootgevende geuren in nieuwe auto’s te identificeren en manieren te vinden om ze te elimineren. Deze “Golden Noses” snuiven elk onderdeel van het interieur van een auto op en wijzen die af die ongunstig kunnen worden geacht voor Chinese kopers. Nu is Ford doorgegaan met de volgende stap, waarbij patent wordt aangevraagd op een nieuwe technologie die de aanstootgevende aroma’s zal verbranden en uitwaaien – waarvan de meeste afkomstig zijn van vluchtige organische stoffen die worden uitgestoten door bekleding, kunststoffen of de geluiddempende of klevende materialen die bij het bouwen van het interieur van een auto.
Volgens de Detroit Free Press omvat de methode van Ford het parkeren van de auto in zonlicht, het kraken van de ramen en, indien nodig, het starten van de motor en het laten draaien van de kachelventilator om het interieur te verwarmen en het aroma weg te blazen, wat allemaal zou worden behandeld autonoom door het voertuig voordat het aan de klant werd afgeleverd. Dit is natuurlijk nog steeds experimenteel – de krant wijst erop dat de technologie bedoeld is voor semi-autonome toekomstige voertuigen, niet de conventionele modellen van vandaag. Een woordvoerder van de automaker vertelde de krant dat het op dit moment geen specifieke plannen heeft om deze technologie in productievoertuigen op te nemen. Maar als je de volgende keer bij de dealer bent, genietend van de geur van een gloednieuwe auto, bedenk dan dat zo’n geur op de grootste automarkt ter wereld als aanstootgevend wordt beschouwd.