Nokian heeft nieuwe tool om profiel diepte te meten

De meeste mensen herinneren zich waarschijnlijk niet meer wanneer ze het loopvlak van hun banden voor het laatst hebben gecontroleerd, of ze het überhaupt al hebben gedaan. De gebruikelijke methode houdt in dat je een cent of kwartier in de groef houdt en controleert of je het hoofd van een president kunt zien – het is niet precies precies, en het is ook heel gemakkelijk om te vergeten het regelmatig te doen. Omdat we vergeetachtig zijn, heeft de Finse tiremaker Nokian een nieuwe tool om het leven op het loopvlak zo eenvoudig te maken als praktisch niets doen. Nokian Tyre en enkele partners hebben een manier ontwikkeld waarop bestuurders de profieldiepte kunnen controleren zonder zelfs maar uit hun auto te stappen. In feite worden de banden gescand zonder dat de bestuurder weet dat het gebeurt. Het apparaat, genaamd SnapSkan, moet ergens worden geplaatst waar mensen in hun auto staan ​​- bij een wasstraat, een tankstation, zelfs een drive-thru – en dan rijden ze er gewoon overheen. Het lijkt een beetje op een scanner van een supermarkt op de grond, maar die rode lijnen gebruiken 3D-beeldvorming om de banden te meten, niet om UPC’s te scannen.

Er is ook een camera om het kenteken te scannen en erachter te komen naar wat voor soort auto het is gekoppeld (in landen waar die info centraal beschikbaar is) en vervolgens kan de bestuurder een rapport krijgen over de resterende levensduur van zijn banden via een sms of e-mail . Dit zou met name handig zijn in de winter, wanneer je echt niet buiten wilt zijn met het houden van wisselgeld en het krijgen van alles smerig. Het systeem wordt in eerste instantie in Finland geïnstalleerd (waar ze zeker winter hebben), waarbij de eerste wordt gebruikt bij de ingang van een ondergrondse parkeergarage en Nokian zegt dat het van plan is om zich in de komende jaren te vestigen op andere landen. In Amerika zijn we in ieder geval veel vaker in drive-thrus dan we denken aan bandenslijtage, wat jammer is omdat onvoldoende profieldiepte een ernstig veiligheidsprobleem is en tot ongelukken kan leiden. Totdat de overheid ingebouwde loopvlakscanners op nieuwe auto’s verplicht, zoals bandenspanningsmonitoren (we maken een grapje), lijkt dit een geweldige manier om mensen op de hoogte te houden van hun banden.