
Rem en wiel geluiden die je beter niet kunt negeren
Als je niet meer weet wanneer je voor het laatst een rustige, soepele stop bij een rood licht hebt gehad, blijf dan lezen. Rem- en wiel geluiden zijn meer dan vervelend – ze kunnen ook gevaarlijk en duur zijn. Als iets “mis” is, is de kans groot dat je het zult horen.
Piepen en kraken
Piepende remmen komen vaak voor en zijn hinderlijk. Enkele mogelijke redenen voor piepende remmen zijn:
Slechte kwaliteit remblokken
- Versleten remblokken
- Veranderingen in het weer of de wegomstandigheden
- Losse onderdelen in het remsysteem
Slechte kwaliteit remblokken bevatten metalen vlokken die langs je rotor kunnen slepen (het deel dat verbinding maakt met het wiel om het te vertragen) en een piepend geluid veroorzaken.
Versleten remblokken activeren daarentegen een slijtage-indicator die tegen de rotor wrijft en piepen veroorzaakt. Het geluid lijkt een beetje op het indicatielampje van je brandstof. Als het licht aan gaat, ben je bijna geen benzine meer. Op dezelfde manier, als je remmen beginnen te piepen, ben je bijna geen remblok meer! Zie het als een alarm: je auto waarschuwt je om je remblokken te vervangen voordat je rotors beschadigd raken.
En omdat uw remblokken niet iets zijn dat je regelmatig visueel kunt controleren, zoals uw ruitenwisservloeistof, is het belangrijk om te luisteren wanneer ze het alarm activeren. Beschouw het als een wake-up call! Regen, sneeuw en vochtigheid kunnen ook je remmen doen piepen dankzij condensatie op de rotoren. Als het weer de oorzaak is, zou het piepende geluid niet lang moeten duren als de remblokken zijn opgewarmd en uitgedroogd. Het piepen kan te wijten zijn aan losse onderdelen in het remsysteem. Een onderdeel kan eenvoudigweg worden schoongemaakt, gesmeerd of aangepast.
Slijpen
Je remblokken lijken een beetje op zeep. Ze slijten en moeten om de zoveel tijd worden vervangen. Slijpen is vaak een teken dat uw remblokken te veel zijn versleten. Hoe eerder je “stopt”, hoe beter je kans is om versleten remblokken aan te pakken voordat ze andere kostbaardere delen van uw remsysteem beïnvloeden, wat resulteert in remherstellingen die voorkomen hadden kunnen worden. Blijf rijden met slijp remmen en je kunt uiteindelijk eerder vervangen.
Bonzend geluid
Een bonkend geluid of een beverig gevoel is redelijk gebruikelijk, en typisch het resultaat van kromgetrokken, gegroefde rotoren. Remmotoren kunnen om verschillende redenen ongelijk worden. Ze beginnen hun leven soepel en zelfs, maar net als de meeste onderdelen en onderdelen in je auto slijten remmotoren na verloop van tijd. Aangezien je remblokken op een oppervlak zullen drukken dat niet glad is, zullen uw remmen en sturen ook niet soepel aanvoelen.
Remrotors moeten over het algemeen elke 15.000 tot 70.000 km worden vervangen, maar het exacte aantal hangt af van uw rijstijl, remblokken en voertuig.
Als er meer wiebelt dan bonkt en het gebeurt alleen met tussenpozen of met een bepaalde snelheid, kan dit het gevolg zijn van de vering van je auto.