
Toch op winterbanden gaan rijden?
De winter komt eraan! Het is niet alleen de gedachte aan eindeloze uren duisternis, kilte en sneeuwscheppen. Het verwisselen van banden is een ander ongeliefd – en duur – ritueel dat gepaard gaat met de komst van het koude seizoen.
Zijn winterbanden echt nodig?
Niet elke Nederlander denkt daar hetzelfde over. Volgens een onderzoek van de Tyre and Rubber Association komen ongeveer 24 procent van de bestuurders de winter door zonder op winterbanden te rijden.
Meer dan de helft van de respondenten die zei dat ze in de winter niet van band verwisselen, zei dat dit komt omdat “all-season banden goed genoeg zijn”.
Winterbanden zijn gemaakt van zacht rubber dat flexibel blijft, zelfs bij lage temperaturen, waardoor een betere tractie in de sneeuw en op ijs, evenals op koude, droge bestrating mogelijk is. Het rubber op all-season banden hardt uit als de thermometer 7 C en lager aangeeft.
Ja! Winterbanden zijn nodig.
De resultaten van onafhankelijke tests van winter- en all-season banden op sneeuw en ijs zijn duidelijk: winterbanden zijn beter. De gemiddelde afstand die een auto met winterbanden nodig heeft om iets meer dan 30 km / u te bereiken in matig verpakte sneeuw is 18 meter, volgens de Amerikaanse Consumer Reports. Met all-season banden duurt het 23 meter.
Wat nog belangrijker is, remmen en een bocht nemen in besneeuwde of ijzige omstandigheden is een veel veiligere gok met winterbanden. De ANWB heeft enkele testauto’s op een ijsbaan getest, waar met winterbanden iets meer dan zes meter nodig is om met een snelheid van ongeveer 16 km / u volledig te stoppen. Het voertuig met all-season banden kostte bijna twee keer zoveel tijd.