Zullen de prijzen van banden stijgen in het komende kwartaal ?

Vanaf een jaar geleden, in augustus 2017, zijn de prijzen van ruwe olie gestegen van ongeveer USD 48 per vat tot USD 78 per vat. De voor de hand liggende implicatie is dat de prijzen van bijna alle grondstoffen voor het maken van banden (behalve natuurlijk rubber) een opwaartse druk zouden krijgen. De vraag naar banden in India is gestaag toegenomen als gevolg van de toename van de autoverkopen en daarom laten het OE- en het vervangingssegment in banden beide robuuste volumes zien. Bandenfabrikanten zullen prijsverhogingen van de klanten nodig hebben. Waarschijnlijk zullen de klanten in het OE-segment zoals gewoonlijk moeilijker te pakken zijn, maar het vervangingssegment zal soepeler zijn. Iemand die een band koopt in 3 tot 5 jaar zou niet zo moeilijk te overtuigen zijn in vergelijking met een inkoopmanager die elke dag banden koopt. Autoverkopen hebben een zeer sterke groei gekend in juni 2018, Maruti’s Brezza, TATA dankzij modellen zoals Nexon en Tiago, Toyota met Yaris, Honda met Amaze en anderen hebben een prachtig einde gehad aan het eerste kwartaal. Maar juli 2018 is niet zo goed als juni 2018 voor een van de autofabrikanten. Met een stijging van de grondstofprijzen overal en de afnemende verkoop van auto’s in het 2e kwartaal van dit jaar kan een demper zijn. Indiase bandenbedrijven hebben hun volumegroei zien stijgen en de winst is de afgelopen kwartalen ook gestegen, maar mogelijk zijn er zwaardere tijden in het verschiet.